Innovatie en Agile: een kijkje in de keuken bij succesvolle organisaties

Frontrunners - Innovatie en Agile

Innovatie en agile. Twee woorden die we het afgelopen jaar meer dan ooit hebben gehoord, maar wat hebben ze eigenlijk met elkaar te maken? Vrijdag 16 november mogen we bij twee vooruitstrevende organisaties langs; de één koploper op het gebied van (technische) innovaties, de ander expert in agile werken.

Op bezoek bij… Amsterdam Innovation Arena (Innovatie)

De dag begint in de skylounge van de Arena, met uitzicht op de verlichte grasmat – over inspirerende werkplekken gesproken. Een kijkje in de innovatiekeuken van de Johan Cruijff Arena, daar worden we op voorhand al enthousiast van. Innovator Huib Pasman neemt ons mee door de themagebieden waarop zij zich richten; bezoekersbeleving, mobiliteit, veiligheid, duurzaamheid, facility management en digitalisering.

Er volgen inspirerende voorbeelden over de inzet van data tracking. Bij Ajax wordt elke beweging van alle voetballers met software gemeten en vastgelegd. Met diezelfde software meet de Arena nog meer: van de gezondheid van het gras tot de bierconsumptie tijdens een concert. Op basis van deze gegevens worden analyses gemaakt die de basis zijn voor de realisatie van een zo mooi mogelijke stadionervaring voor de bezoeker.

“Wanneer de mussen uit de dakgoot vielen van de hitte verkochten we niet meer bier dan met kouder weer. Hoe kan dat? Wat bleek: we hadden de maximale capaciteit van onze tappunten al bereikt. Tijd dus om de capaciteit uit te breiden. Zo helpt data ons om de optimale ervaring voor de bezoeker te realiseren”

De grasmat is een bijzonder verhaal op zich en een mooi voorbeeld van een innovatief samenwerkingsproject. Het gras in de Arena was, dankzij de zeer beperkte lichtinval in het stadion, van slechte kwaliteit. Dat moest beter! Men is gaan experimenteren met verlichting, voeding en meer of minder water. Ondertussen ligt er een grasmat met een high tech meet- en monitoringsysteem wat met behulp van sensoren 24 uur per dag de conditie van de grasmat in beeld brengt en deze gegevens vastlegt. Zo kan het grasteam de optimale dagelijkse verzorging bieden. Heel wat anders dan het grasmatje bij ons in de achtertuin.

Een andere innovatieve ontwikkeling is het Energy Storage System. Speciaal voor de Arena is een zeer grote batterij gebouwd (4 megaWatt). Hiermee is de Arena zelfvoorzienend, ook tijdens grote evenementen. Geen problemen meer met licht wat uitvalt tijdens een voetbalwedstrijd. Sterker nog, de batterij beschikt over voldoende back-up om straks energie te kunnen leveren aan de directe omgeving. Oftewel: de Arena verandert van een grote energieconsument in een speler op de energiemarkt en levert een belangrijke bijdrage aan de energietransitie en aan verduurzaming.

Door de filosofie ‘durf te experimenteren’ is de Arena uitgegroeid naar een technologische proeftuin, waar ze zelf de vruchten van plukt. Buitenlandse clubs / stadions hebben de weg naar de Arena gevonden en komen nieuwe technologieën dan ook graag afkijken.

Amsterdam Innovation Arena innoveert samen met haar partners, zoals Huib zei ‘Innovatie door slimme combinaties’. Wij – als Frontrunners – herkennen ons hier meteen in en wat ons betreft is dit het begin van een mooie samenwerking.

Frontrunners bij Amsterdam Innovation Centre

ING Nederland (Agile)

Een klein blokje om en we stonden bij het hoofdkantoor van ING Nederland. Drie jaar geleden stapte de bank over op een nieuwe manier van werken – agile – om meer aanpassingsvermogen te creëren en het creatieve potentieel in de organisatie aan te boren. Het hoofdkantoor biedt inmiddels de optimale werkomgeving voor squads, chapters en tribes.

Agile coach Cynthia de Jager neemt ons mee in de wereld van post-it’s, een open cultuur en een omgeving waar iedereen aan de purpose werkt. Deze manier van werken bevordert:

  • De mogelijkheid om snel in te kunnen spelen op maatschappelijke ontwikkelingen en veranderende behoeften van de klant
  • Beter kunnen anticiperen op nieuwe innovaties en technologieën en die toepasbaar maken voor de klant
  • Silo’s doorbreken
  • Meer gemotiveerde en zelf-georganiseerde mensen

Hoe maken we echter de vertaalslag naar de sport? NEC Nijmegen heeft de omslag reeds gemaakt naar deze vernieuwende werkvorm. Zij doen dit op een geheel eigen manier: 50% running the business en 50% changing the business. Een interessante tijdverdeling voor de sportwereld, waar de dagelijkse organisatie van bv. competities en ledenadministratie hun plek behouden onder de noemer ‘running the business’ daarnaast wordt er structureel tijd gemaakt voor verandering en innovatie ‘changing the business’.

Cynthia benadrukt dat alleen het aanpassen van de omgeving en het plakken van post-its niet genoeg is om een verandering op gang te brengen. Agile werken is niet meer dan een middel. Je moet je altijd afvragen of dit middel past bij jouw organisatie en jouw doelen. Bij ING bleek het de enige manier om te kunnen veranderen in een moderne en klantgerichte bank van nu.

Learnings

We bezochten vandaag twee verschillende werelden en hielden ons bezig met zowel de ‘wat’ als het ‘hoe’. Zo leerden we bij de Arena dat je vooral het lef moet hebben om te experimenteren, te beginnen aan iets zonder exact te weten waar het eindigt. Verder werd het belang van een living lab onderstreept: de Arena heeft een omgeving gecreëerd waar innovaties getest kunnen worden ‘in het echt’. Test een nieuwe ontwikkeling zo snel mogelijk en ontwikkel deze pas verder na een geslaagde eerste test.

Bij ING zagen we hoe belangrijk het is om je organisatie op de juiste wijze in te richten en hoe dit bijdraagt aan het daadwerkelijk realiseren van innovaties. Kort op de bal, niet te lang denken maar vooral ook doen en traditionele, hiërarchische, werkwijzen loslaten.

Een dag met een vol programma en enorm veel inspiratie. Wat misschien wel het meest bleef hangen: verandering komt pas echt op gang als daar een noodzaak voor is. Onder druk worden zaken vloeibaar.

Aan ons nu de uitdaging om de vraag voor onze organisaties te beantwoorden: waar zit onze sense of urgency? Welke noodzaak om te veranderen zien wij binnen onze organisaties en omgeving?

Comments (1)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*